Пандемія COVID-19 змусила багато галузей, у тому числі і логістику, переглянути підхід до роботи. Які уроки логістичні компанії і підприємства, пов'язані з міжнародною доставкою, винесли з періоду карантину, і як підготуватися до наступної кризи?
Це дуже важливе питання для тих, хто працює в галузі логістики. Пандемія повністю показала залежність світу від вкрай складного, роздробленого і неефективного глобального ланцюжка поставок. Багато логістичних компаній сьогодні починають розуміти, що потрібен більш стійкий ланцюжок поставок — такий, який можна легко адаптувати в майбутні періоди криз і стресів.
На сьогодні вже розглядається кілька варіантів трансформації логістики. Багато хто передбачає, що компанії відійдуть від китайських товарів, диверсифікуючи свої поставки в інші країни або навіть повернувши все у рамки власних країн. Як перебудувати підхід до бізнесу, щоб під час кризи не збанкрутувати?
Складіть план ланцюжка поставок в деталях
Щоб приймати обґрунтовані рішення про можливі зміни в постачальниках, компаніям необхідно розуміти ланцюжки поставок на більш комплексному рівні. Головне питання, яке ви повинні собі задати: «Як виглядають ланцюжки поставок моїх постачальників?» а потім продумати деталі.
Наприклад, великий виробник може мати до 10 різних заводів. Тоді у нього може бути 20 різних постачальників зі штаб-квартирою в різних точках світу. Це перший рівень деталізації.
Наступний, і більш важливий крок — це визначити всі місця розташування заводів і розподільних центрів кожного постачальника. Це основа для кращого розуміння всіх джерел поставок.
Рейтинг за ключовими критеріями і рівням ризику
Після ретельного складання ланцюжка поставок ваших постачальників — аж до розташування кожного заводу, від якого залежить ваш бізнес, ви можете почати отримувати базові показники продуктивності під час пандемії. Наприклад, у одного з ваших постачальників може бути 10 заводів по всьому Китаю. Можливо, що 7 з цих 10 продовжували працювати на повну навіть під час недавніх збоїв через карантин, але 3 закрилися.
На основі такого глибокого аналізу з’являється набагато більш чітка картина. Тепер можна оцінювати профіль ризику не тільки для будь-якого конкретного постачальника, але і для окремих фабрик цього постачальника.
Інші ключові критерії для аналізу включають час циклу, наприклад, скільки часу потрібно конкретній фабриці для виробництва вашого товару. Також під час виконання замовлення, наприклад, який середній час між розміщенням замовлення і доставкою? Який середній час транзиту по заводу? І за всіма цими критеріями, як вони працювали до пандемії.
Прийняти коригуючі заходи
Завдяки детальному складанню карти і аналізу ланцюжка поставок ви будете набагато краще підготовлені до прийняття обґрунтованих рішень по реструктуризації. Аналіз може вказувати на те, що один з ваших постачальників в цілому працює добре, але два об'єкти не працювали або працювали неефективно під час кризи. Тепер ви знаєте, на чому зосередитися.
Замість того, щоб здійснювати зміну оптових постачальників — зазвичай це трудомісткий і дорогий процес, який несе набір ризиків, — правильним кроком може стати обговорення з вашим постачальником питання про переведення роботи з двох неефективних підприємств в нові місця розташування. Тим більше, навіщо змінювати постачальника, якщо умови угоди вас цілком влаштовують.
З технологічної точки зору COVID-19 зробив критично важливим забезпечення прозорого ланцюжка поставок і збору даних в реальному часі. Маючи дані в реальному часі, які можуть бути передані кожному відділу в компанії і кожному постачальнику за межами організації, можна складати ретельний аналіз ланцюжка поставок товару. Виходячи з даних по постійним звітам, можна оптимізувати процес доставки вантажів, економлячи час і гроші.
Приклад карантинного режиму показав, що співпраця між клієнтами, партнерами і навіть конкурентами може допомогти бізнесу під час кризи.