Нюанси контейнерних перевезень морем можуть ввести недосвідчену людину в ступор кількістю вузькоспеціалізованих термінів і скорочень. Без знання цих понять доставити морем з Китаю продукцію буде складно.
На перший погляд здається, що у хитросплетіннях доставки вантажу морем з Китаю, документах, розібратися неможливо. Проте якщо користуватися невеличкий «шпаргалкою», то виявляється, що все не так вже й складно. Тому ми вирішили створити максимально лаконічну, зрозумілу і достовірну шпаргалку.
Ось короткий перелік найбільш часто вживаних виразів:
ALL IN або All Inclusive
Коли в ціну транспортування вже додані всі передбачені угодою перевезення додаткові збори.
B/L, Bill of Lading або коносамент
Це спеціальна накладна для транспортування вантажів, виписується перевізником власнику вантажу. Вона підтверджує право володіння і може видаватися на ім'я одержувача, пред'явника або ж за вказівками одержувача або відправника.
BAS Base Rate
Означає стандартну ставку.
BAF або Bunker Adjustment Factory
Так називають додатковий збір зі стандартною фрахтовою ставкою, розмір якої розраховується виходячи з вартості палива. Він вимірюється в TEU і змінюється щокварталу або щомісяця.
BFR — це морське фрахтування.
Booking
Це резервування повністю всієї або будь-якої частини вантажомісткості обраного корабля або місця на ньому для транспортування.
CAF або Currency Adjustment Factor
Це теж додатковий збір до стандартної фрахтової ставки. Він вимірюється в % до ставки, а його розмір змінюється із курсовими коливаннями кожен квартал або місяць.
Carrier
Так називають особу, яка використовує свій або орендований транспорт для перевезення вантажів, на основі угоди з відправником.
Charter
Ця угода укладається наймачем і власником корабля про оренду на вказаний маршрут або вказаний термін обраного транспорту.
C.O.C або Carrier's Owned Container
Так називають контейнер, що належить перевізнику.
Consignee — так називають одержувача вантажу.
CUC або Chassis Using Charge — це збір за використання шасі.
CY або Container yard — так називають термінал для контейнерів.
DС або Dry container
Так називається сухий контейнер. Він знадобиться для перевезення різних вантажів, котрі мають потреби в особливому температурному режимі.
DDF або Documentation Fee — Destination
Це збір за оформлення належних паперів в порту призначення.
Demurrage
Так називаються штрафи за наднормативне користування контейнером з часу його вивантаження на термінал і до моменту вивезення його звідти. Також означає оплату за простій корабля понад обумовленого періоду на виконання розвантажувально-навантажувальних процедур.
DEQ або Delivered Ex Quay
Це слово з Інкотермс, ідентичне за змістом DES, крім того, що ризики не переходять до завершення вивантаження вантажу в порту призначення.
DES або Delivered Ex Ship
Так називаються умови по Інкотермс, коли продавець відповідає за угодою до моменту надання вантажу, який не пройшов для імпорту митне очищення, на кораблі в порту призначення. Це означає, що продавець відповідає за вантаж і супутні витрати з доставки до моменту розвантаження.
Detention
Це штрафи за наднормативне користування контейнером, починаючи з його вивезення з території терміналу аж до повернення порожнього назад.
DHC або Handling Charge — Destination
Так називаються витрати на перенавантаження в порту призначення.
Disbursement Account
Підтверджуючий документ, який містить список витрат, що понесли для портового сервісу.
Discharging — вивантаження.
DOCS або documentation
А також Docs Fee — так називаються збори місцевого агента лінії, які виплачуються за оформлення паперів не тільки за коносамент, але і контейнер.
DOOR
Умови транспортування при відправленні/прибутті, коли в ціну транспортування включено повний пакет послуги з відправлення від або до вхідних дверей або складського приміщення відправника або одержувача;
ETA або Estimated Time of Arrival
Це очікуване число перебування.
ETD або Estimated Time of Departure
Це прогнозоване число відправки.
Feeder
Так називають морського перевізника, який здійснює перевезення на малотоннажних кораблях, на короткі відстані між портами, найчастіше єдиного басейну або перевезення контейнерів від або до порту навантаження на потрібний океанський корабель.
FFC або Freight Forwarder Commission/Brokerage — Origin
Так називають брокерські комісії.
FI або Free In
Це умови транспортування, які передбачають, що фрахт не враховує ціну навантаження на корабель.
FICY або Free in/Container yard
Так називають завантаження у порту, яке оплачується відправником і доставку до терміналу за рахунок лінії.
FIFO або Free in/Free out
Це завантаження або вивантаження, які оплачуються відправником.
FILO або Free in/Liner out
Означає завантаження, оплачуване відправником, а ось за вивантаження платить лінія.
FIOS або Free in/out
Це завантаження і вивантаження, яке оплачується відправником.
FCL або Full Container Loading
Це контейнер, наповнений вантажем єдиного одержувача.
FO або Free Out
Це умова перевезення, коли фрахт без урахування ціни вивантаження з корабля.
Freight — це плата за транспортування.
GRI
Це заплановане зростання базової ставки з вказаної дати.
Gross Weight
Це вага товару разом із зовнішньою і внутрішньою упаковкою.
HC або High Cube
Контейнер підвищеної місткості за рахунок збільшеної висоти.
Heavy Lift Charge
Це надбавка за перевищення зазначеної маси вантажу.
IMO Surcharge
Це надбавка за небезпечні вантажі.
Indossament
Це передавальний напис на зворотному боці документа, за яким права переходять від одного до іншого. Є повний індосамент і на пред'явника, коли в передавальному напису не міститься ім'я особи, на чию користь він зроблений. Об'єкти передачі — коносаменти, чеки векселі інші цінні папери.
International Commercial Terms або INCOTERMS
Набір міжнародних торгових виразів, оформлений Міжнародною торговою палатою. У ньому є терміни за стандартними умовами поставок, які стосуються процесу перевезення, оформлення поставок і т.д.
ISPS — це збір за забезпечення безпеки в порту.
LCL або Less Container Loading
Це контейнер, наповнений вантажем для різних одержувачів або збірний вантаж.
LI або Liner In
Це лінійні умови під час навантаження, коли ціна навантаження на корабель включена в ціну фрахту.
LI-Door або Liner in/Door
Це завантаження у порту, яке оплачується лінією, а доставка здійснюється до «дверей» клієнта.
LIFO або Liner in/Free out
Це завантаження, оплачуване лінією, а вивантаження оплачується відправником.
LILO або Liner in/out — це завантаження і вивантаження, яке оплачужться лінією.
LO або Liner Out
Лінійні умови під час прибуття, коли ціна вивантаження з корабля включена у фрахтову ставку.
Loading — завантаження.
Manifest — це документ з переліком коносаментів, що представляється митниці і агентам, стивідорам у портах призначення. Як правило, він включає:
- ім'я корабля
- маркування вантажу
- порт навантаження
- ім'я, вагу, обсяг і кількість вантажу по кожному коносаменту
- номера коносаментів
- ім'я відправника і одержувача.
Laytime
Період, коли перевізник надає корабель для навантаження і тримає його без додаткових платежів. Він зазначений в чартері, а якщо ні, то беруться термінами прийняті в порту відвантаження.
Notify party
Це сторона повідомляє перевізником при прибутті вантажу.
ODF або Documentation Fee — Origin
Це збір за оформлення паперів в порту відправлення.
OT або Oреn Tор
Контейнер з відкритим верхом, що полегшує завантаження, він закривається чохлом з брезенту.
OHC або Handling Charge — Origin
Це витрати на перевантаження у порту відправлення.
Order bill of lading
Це коносамент, коли вантаж передається як по «наказу» відправника вантажу, так і по «наказу» одержувача або по «наказу» банку або за передавальним записом того, за чиїм «наказом» документ складений.
POD або Port of Delivery — це порт призначення.
POL або Port of Loading — це порт завантаження.
PSE або Port Security Charge — Export
Це збір при експорті, за забезпечення безпеки в порту.
PSS або Peak Season Surcharge
Це надбавка через сезонне зростання обсягів перевезень, яка залежить від періоду року.
PCS або Port Congestion Surcharge
Це надбавка через перевантаження портових контейнерних майданчиків.
Quality Certificate
Документ, що підтверджує повну відповідність вантажу якісними показниками, технічним параметрам, вимогам з безпеки, закріплених угодою.
RF Reefer container
Рефрижераторний контейнер, передбачений для переміщення товарів, які потребують особливого температурного режиму.
SEA або seafreight, або O/F або oceanfreight — це морський фрахт.
Certificate of Origin
Документ, який підтверджує, що імпортований товар вироблений в певному місці.
SEC або security charges
Це збір в порту за забезпечення безпеки.
Shipper — це відправник вантажу.
S.O.C або Shipper's Owned Container
Це контейнер у власності замовника.
Statement
Документ, який оформляється замість таймшиту тоді, коли немає необхідних зобов'язань з обліку або розрахунку сталійного часу. Включає відомості про час прибуття в порт корабля, використання сталійного часу, його тривалість і причини всіх перерв і простоїв.
Storage
Це плата порту за наднормативне зберігання вантажу. Нараховується з моменту вивантаження на термінал і до моменту вивезення. Найчастіше вимірюється в TEU, має прогресуючу шкалу.
S.T.C. або Said To Contain — тут вказано що міститься.
TC або Tank container
Контейнер, необхідний для перевезення рідких і газоподібних вантажів;
TEU або Twentyfoot Equivalent Unit
Це одиниця виміру вантажу, дорівнює обсягу одного контейнера на 20 футів.
THC або terminal handling charges
Витрати в порту під час перевантаження.
Time charter
Угоди фрахтування корабля на конкретний час. Власник корабля надає його на конкретний період за обумовлену ціну. Найчастіше, мається на увазі, що власник корабля оплачує утримання команди, підтримання корабля в належному стані та його страховку, а фрахтувальник, оплачує бункерні, водні, портові, канальні збори і т.д.
Сталійний час — термін, протягом якого перевізник надає судно для завантаження або вивантаження товару і тримає його без додаткових до фрахту платежів.
Time sheet
Це облікова відомість сталійного часу під вантажними операціями. Оформлюється у всіх портах вивантаження/завантаження і завіряється підписом уповноваженої особи фрахтувальника і капітана.
WarRisk
Військові ризики в портах, розташованих в районі військових дій.
Waybill
Документ, який оформляється при прийманні і відвантаженні товарів, і транспортуванні вантажів. Регулює взаємовідносини між одержувачем і відправником вантажу, який перевозиться, а ще самим перевізником.
Wharfage — це портове мито.
WSC або Winter Surcharge
Це надбавка в порту у зимовий сезон, де не виключено обмерзання його акваторії.
Звичайно, наш список не всеосяжний, однак він не раз вам допоможе розібратися зі скрутним становищем і не зробити при цьому помилки. Користуючись цією термінологією, ви завжди можете бути впевненими, що вас зрозуміють у будь-якому куточку Землі. Сподіваємося, він не раз вам допоможе у морських перевезеннях.