Глобальне потепління може значно вплинути на систему морських вантажних перевезень в майбутньому. Мандат IМО-2020 передбачає скорочення використання сірки в паливі і перехід на еко паливо. Це може сильно вдарити по фінансам морських перевізників. Але, чи вплине на вартість морської доставки вантажів?
Розповідаємо детальніше, як ситуація буде розвиватися надалі і наскільки глобальне потепління безпосередньо вплине на доставку товарів з Китаю морем.
Викиди СО2 будуть впливати на ціну морських перевезень
Одна з найбільших проблем нашого часу — глобальне потепління. Багато країн, включаючи Україну, різними способами намагаються скорочувати рівень викидів СО2 в атмосферу. Але якщо у нас поки що на державному рівні це питання не стоїть в пріоритеті, то в глобальному плані існує ряд домовленостей між країнами щодо поліпшення екологічної ситуації в світі. Деякі з них стосуються і міжнародної логістики.
Зокрема, щодо сектору морських міжнародних перевезень також було прийнято рішення по скорочення викидів парникових газів (СО2) в цілях боротьби зі зміною клімату на планеті. Згідно з вимогами Міжнародної морської організації (IМО), морські перевізники повинні максимально скоротити кількість сірки в паливі вантажних кораблів. На даний час існує обмеження в 3,5%. З 1 січня 2020 року використання сірки не повинно перевищувати 0,5%.
На сьогодні для цього використовуються «скрубери», що діють в якості бортових очисних споруд для видалення шкідливих газів з суднових двигунів. Також популярними стають у використанні електричні та парусні кораблі. Незалежно від того, як носії досягають більш чистого рівня палива, сам перехід судів зі старої системи дорогий. Для багатьох компаній, що займаються морськими вантажними перевезеннями перехід на більш екологічне паливо — надмірно затратний. Деякі перевізники можуть просто збанкрутувати.
Обмеження швидкості для вантажних суден
Виконання умов мандата IМО-2020 по зменшенню рівня сірки в паливі в морських вантажних кораблях — одна з найбільших проблем для міжнародних перевізників. У додаток до цього, тепер ІМО ввели ще одну вимогу щодо скорочення викидів вуглецю, а саме обов'язкове вимірювання швидкості на судах.
Швидкість кораблів обмежується по 2 показниками:
- slow steam (SS)
- super slow steam (SSS)
У відкритому листі державам-членам ІМО, підписаному 113 судноплавними компаніями і 9 екологічними групами, підписанти «висловлюють свою рішучу підтримку ІМО, яка впроваджує обов'язкове регулювання глобальних швидкостей судів, диференційованих за категоріями типів і розмірів суден». Але у фінансовому плані судноплавні компанії мало раді такій екологічній ініціативі. Адже обмеження швидкості на кораблях означає величезні затримки по термінах доставки з ключових портів. З іншого боку, такий захід дозволить заощадити компаніям кошти для зміни палива в кораблях на більш екологічні.
Навіщо потрібно скорочувати швидкість вантажних кораблів
У ІМО є чітка аргументація щодо скорочення швидкості руху вантажних кораблів.
В кінці 2007 року фінансова криза вдарила по економіці США і поширився на світову економіку до 2009 року. Попит на морські перевезення виявився значно нижче раніше очікуваних рівнів, що призвело до надмірної кількості потужностей, зниження ставок на фрахт і великої фінансової боротьбі за контейнерні перевезення.
Показники зниження швидкості вантажних кораблів — SS і SSS — стали звичайною практикою контейнеровозів після економічного спаду, щоб заощадити гроші на паливі. Плавання на більш повільних швидкостях означало використання меншої кількості палива і, як наслідок, скорочення викидів вуглецю при доставці вантажів.
Як будуть дотримуватися швидкісного режиму контейнеровозу
Витрати на паливо значно зростають з IМО-2020 року, і перевізники намагаються зберегти рентабельність. Вони будуть шукати не тільки контракти BCO, щоб компенсувати витрати на паливо.
Очікується, що SS і SSS будуть використовуватися для контейнеровозів, щоб спалювати менше палива. Уповільнення кораблів є однією з найпростіших стратегій, які перевізники використовують для економії грошей і шукають будь-які засоби для підвищення прибутковості.
Проте, SS і SSS не використовуватимуться на всіх маршрутах доставки. Крім того, оскільки галузь згодом буде пристосовуватися до більш дорогого і екологічного палива, норми SS і SSS будуть використовуватися все менше.
Передбачається, що обмеження буде встановлено на середній швидкості флоту перевізника, а не на конкретний показник кількості вузлів, за якими має рухатися кожне окреме судно.
Перевірка дотримання правил швидкісного режиму буде перевірятися шляхом аудиту документації компаній-перевізників. Цікаво, що при вимірюванні швидкості на судах, ймовірно, буде потрібно брати до уваги різні типи кораблів. Допуски на швидкість варіюються в залежності від типу палива або потужності, використовуваної для руху певних судів.
Кораблям, які спалюють більш чисте паливо, дозволяється плисти швидше, в той час як електричні кораблі взагалі не будуть встановлювати обмеження швидкості. Не варто забувати, що деякі перевізники будуть намагатися знайти способи обійти це правило.