11 березня 2025
209
rating-stars Рейтинг 5
-->

Кожен з нас хоча б раз в житті приміряв джинси, стоячи на картонці десь посеред ринку. Це було на початку двохтисячних, коли саме такий живий ринок був осередком рітейлу. З-за кордону привозили вже готовий продукт, який одразу потрапляв до споживача.

 

Зміст:

 1. Сучасна логістика: більше, ніж перевезення

 2. 20 років змін: яких трансформацій зазнала міжнародна логістика

 3. Чого хоче сучасний клієнт? Як зберегти клієнту нерви і гроші?

 4. Новітні технології як інструмент покращення сервісу

 5. Прогнози і задачі логістики на найближчі 5 років

 6. Підсумки

 

Саме тоді, 20 років тому, почала свою діяльність логістична компанія Фіалан. За цей час змінилось буквально все: економічна і політична ситуації, умови транспортування, митні правила, шляхи доставки, змінився товар і його замовник. Кожен з цих пунктів впливав і продовжує впливати на роботу логістичних компаній, на терміни і якість доставки, а відтак на економічний розвиток країни.

 

В цьому матеріалі керуюча партнерка компанії Фіалан Тетяна Дмитрук та співвласниця компанії Алла Гайдук поділяться експертною думкою щодо етапів розвитку логістичного бізнесу в Україні та зроблять прогноз на майбутнє: як зміниться сфера постачання товару від виробника до споживача у найближчі 5 років. Також ви дізнаєтесь, які особливі умови надає компанія Фіалан своїм клієнтам для того, щоб зберегти їх нерви, час та гроші.

Сучасна логістика: більше, ніж перевезення

Логістика сьогодні — це не приклади з підручника математики, де з точки А в точку Б їде вантажівка з яблуками. Все набагато складніше. Але в той же час і цікавіше. Давайте розберемося.

Що таке логістика сьогодні? Види логістики

Отже, сьогодні поняття логістики вміщує в себе цілий комплекс заходів для постачання товарів від виробника до споживача. Продукт потрібно не просто забрати і перевезти. Його необхідно:

  • належним чином упакувати,
  • зберігати в правильних умовах,
  • оформити на нього експортні та імпортні документи,
  • замитнити в країні походження і розмитнити в країні прибуття,
  • завантажити на корабель, літак, потяг, автомобіль,
  • прослідкувати, щоб все проходило правильно і швидко.

На кожному етапі з вантажем клієнта працює окремий спеціаліст, який знається на тонкощах процесу, в якого є зв'язки з потрібними людьми, напрацьований досвід та експертність.

Спеціалізація компанії Фіалан. Комплекс заходів від постачальника до клієнта

Компанія Фіалан спеціалізується на логістиці з Південно-Східної Азії, зокрема з Китаю. Це контейнерні перевезення по морю, авіаперевезення та залізничні перевезення. Ми беремо на себе весь комплекс заходів від постачальника до клієнта.

“6 миль” логістики: етапи, які проходить кожен вантаж

Сучасна логістика

Для того, щоб уявити процес логістики товару наочно, ми використовуємо термін “милі”. Шість миль (етапів), які проходить вантаж клієнта, виглядають так:

  • Планування постачання та взаємодія з постачальником.
  • Внутрішня складська логістика в країні відправлення.
  • Митне оформлення та експедирування.
  • Транзитне перевезення (морське або авіа).
  • Митне оформлення та експедирування в країні призначення.
  • Доставка до складу клієнта.

“Ми покриваємо весь шлях від точки А до точки Б, але оці точки від А до Б між собою мають багато складних процесів. Це не просто взяти машину і привезти, це також правильно промаркувати продукт, зробити всі документи, сертифікати. Зараз дуже висока бюрократія по вивозу багатьох товарів, наприклад, батарей чи електронного приладдя. Це спеціалізовані товари, які навіть просто вивезти з країни походження дуже важко. Для цього треба мати досвід та спеціальні компетенції. Наша компанія такі компетенції має, тому ми легко беремо на себе всі етапи від постачальника до клієнта.”

Тетяна Дмитрук, керуюча партнерка компанії Фіалан

 

За 20 років роботи у сфері перевезень ми сформували підхід, який дозволяє нам і нашим клієнтам залишатись стабільними і сильними навіть в моменти великих змін. Світ динамічний, та ми знаємо, як спіймати цю динаміку і вміємо будувати нові шляхи, зв'язки і можливості.

20 років змін: яких трансформацій зазнала міжнародна логістика

За останні 20 років міжнародна логістика значно трансформувалась. Причин декілька: це економічні кризи, політичні зміни та технологічний прогрес.

Яких трансформацій зазнала міжнародна логістика

“Ми бачили українську логістику за часів Януковича, за часів революції, за часів війн, за часів економічної стабільності. Тому, як і економічне становище країни, логістика теж змінювалась.”

Алла Гайдук, співвласниця компанії Фіалан

 

Зміни в логістичних шляхах

 

Із початком повномасштабного вторгнення довелося швидко перебудовувати логістичні шляхи. Закриття морських портів та обмеження залізничного сполучення змусили підприємців шукати нові маршрути.

 

Основні поставки з Китаю завжди йшли морським шляхом, оскільки він є найдешевшим. Та коли порти закрилися, ланцюг постачання було зламано. Окрім цього, залізничне сполучення з Європою, яким користувались раніше, зачинилось — цей шлях йде через територію країни-агресора. Новий “Каспійський шлях” виявився недостатньо швидким і розвиненим.

 

Так логісти стикнулися із викликом: знайти і реалізувати нові можливості для постачання в короткий термін.

 

Просто зараз ми знаходимось у точці розвитку, і кожного дня ми докладаємо зусиль, щоб у будь-яких умовах вантаж прибував до пункту призначення якнайшвидше.

Як змінюється підхід до закупівель: що возили раніше і що возимо тепер

За двадцять років роботи компанії Фіалан український підприємець і його товар змінились. Згадує Алла Гайдук, співвласниця компанії:

 

“Якщо спочатку ми возили з Китаю речі, такі як джинси чи куртки, то зараз ми возимо  дуже багато електроніки, чіпів, техніки. Особливе місце займає обладнання. Зараз майже немає тренду на кінцевий продукт. Велика частка нашого імпорту — це обладнання та сировина, бо наші підприємці роблять своє. І саме це дає додаткові можливості для розвитку нашої країни. Ми використовуємо швидкі способи логістики, такі як авіа, і навіть в умовах, коли українські аеропорти не працюють, ми під все підлаштувалися, літаємо майже в усі аеропорти Європи і возимо дуже багато високотехнологічної продукції.

 

З початком повномасштабної війни дуже змінились тенденції і види товарів. Наприклад, люди хочуть зняти напруження і відволіктися від стресу та жахливих подій, так з'являється високий попит на товари для хобі: алмазна вишивка, розмальовки по номерах. Другий приклад: у перший рік війни багато брендів одягу припинили свою роботу в Україні. Так почали розвиватися вітчизняні бренди. Клієнти замовляють тканину з Китаю або Туреччини, везуть швейне обладнання і відшивають свій якісний одяг. І звісно, найактуальніше — це величезний об'єм ввозу амуніції для військових.

 

З початком енергетичної кризи виник енерготренд: підприємці та приватні особи замовляють павербанки, інвертори, сонячні батареї, та все, що може зробити будинок енергонезалежним.

 

Але це — не єдині зміни у сфері. Сам замовник логістичної послуги, клієнт, став інший. Хто сьогодні рухає економіку країни вперед? Яких стресів зазнає сучасний підприємець і як компанія Фіалан може знизити стрес-фактор, розбираємо далі.

Чого хоче сучасний клієнт? Як зберегти клієнту нерви і гроші?

Клієнт логістичної компанії зараз – це молодий підприємець, який веде бізнес онлайн. Він цінує швидкість, зручність та прозорість.

У світі високих швидкостей кожна хвилина — на вагу золота. Якщо не зробиш щось тут і зараз, за секунди це зробить хтось інший. Якщо не привезеш трендовий товар першим, конкурент продасть його з величезною вигодою, а тобі доведеться збувати його за копійки. Тому перша вимога до логістичної компанії — це супер швидкість. А що ще?

Чого хоче сучасний клієнт?

Який клієнт сьогодні і чого він хоче від логістичної компанії

Малий та середній бізнес став основою нашої клієнтської бази сьогодні. Багато молодих амбітних підприємців починають свій бізнес в онлайн-форматі. Так, наш клієнт став молодшим, його вантажі менші за об'ємом, ніж раніше, при цьому вартість вантажу збільшилась. Адже тепер ми веземо не дешевий кінцевий продукт, який одразу їде на продаж, а комплектуючі, електроніку, деталі.

Відтак, логічно і зрозуміло, що напруження і вимоги клієнта до компанії-перевізника зростають. Адже якщо якась частина комплектуючих не доїде або прибуде невчасно, клієнт втратить великі гроші, час, репутацію.

Страхи та ризики клієнта

“Якщо б можна було натиснути кнопку Delivery і за три години вантаж був би тут, то наші клієнти були б точно набагато щасливіші, ніж вони зараз є.”

Тетяна Дмитрук, керуюча партнерка компанії Фіалан

Три основних страхи клієнта в логістиці:

  • втратити вантаж,
  • втратити гроші,
  • втратити важіль контролю.

Дуже зрозуміли страхи і переживання, адже працюємо ми на відстані 9 тисяч кілометрів, з яких 6 тисяч — це вода. І ця зона дуже ризикована, бо обставини можуть бути контрольовані або ні. Додаємо сюди митні операції, людський фактор, форс-мажор. Для клієнта, що очікує на свій вантаж, кожна деталь має значення.

В таких умовах необхідно постійно адаптуватися та переглядати свій підхід до бізнесу, впроваджувати нові технології та намагатися задовольнити вимоги клієнта.

При цьому, з одного боку, вкрай важливо зберігати стабільність та надійність, а з іншого – бути готовим до змін та інновацій.

Новітні технології як інструмент покращення сервісу

Навіщо сервіси виклику таксі мають карту, де ми бачимо, як до нас їде наша машинка? Щоб ми не нервували. Нам спокійніше, коли в очікуванні доставки їжі можна зазирнути у смартфон, а там кур'єр на велосипеді вже везе торбинку з бургерами. У світі, де від швидкості вже закладає вуха, від стресу сіпається око, а від тривожності втрачається здоровий глузд, заспокоїтись і видихнути допомагають новітні технології.

Як досягти дзена за допомогою GPS-трекера?

Компанія Фіалан використовує усі сучасні можливості задля того, щоб процес доставки вантажу став для клієнта приємним досвідом і легкою прогулянкою, а не психологічним трилером. Уявіть: замість того, щоб нервувати і сивіти, гадаючи, де зараз ваш вантаж, можна відкрити додаток і побачити його точне місцезнаходження. В кожному контейнері встановлено GPS-датчики — це ніби приватний детектив, який відповідає на кожен запит.

Новітні технології як інструмент покращення сервісу

Зрозуміло, що усунути абсолютно всі хвилювання не зможе жоден датчик. Знання — сила, але іноді — причина безсоння. І задача логістичної компанії зробити можливе і надможливе для швидкої і надійної доставки. Адже основний запит клієнта: "Просто доставте мій вантаж з Китаю в Україну вчасно, безпечно, і не змушуйте мене переплачувати!" Це база. Та є ще дещо!

“Доставка” та “Доставка+”: в чому різниця?

Окремий кластер клієнтів, для яких існує сервіс “Доставка+”. Це доставка, до якої клієнт за бажанням додає різноманітні унікальні послуги.

В компанії Фіалан клієнт може замовити не лише транспортування, але й додаткові послуги, такі як:

  • Оптимізація пакування для забезпечення безпеки вантажу.
  • Швидке митне оформлення вантажу.
  • Страхування вантажу від можливих ризиків.
  • Консалтинг: консультації з питань логістики та міжнародної торгівлі.
  • А також спеціальні індивідуальні побажання, які зроблять життя і бізнес клієнта кращим.

Прогнози і задачі логістики на найближчі 5 років

Неможливо надавати логістичні послуги і не змінюватись. Нові технології, штучний інтелект, сучасні прилади рухають індустрію вперед. Це не лише оптимізація процесів — це можливість зробити їх прозорими, більш ефективними і керованими. Яких оновлень варто очікувати найближчі 5 років і які завдання потрібно вирішити?

Штучний інтелект в логістиці

Завдяки штучному інтелекту ми отримали можливість автоматизувати рутинні завдання, прогнозувати затримки та оптимізувати маршрути. Якщо жодна людина не впорається з величезним обсягом даних, щоб проаналізувати і передбачити потенційні проблеми та запропонувати оптимальні рішення, то ШІ робить це легко вже зараз.

Завдяки цьому швидкість і ефективність зростає, а ризики кратно мінімізуються.

Прогнози і задачі логістики на найближчі 5 років

Окрім цього, нейронні мережі вже скоро зможуть керувати великою кількістю логістичних операцій, які зараз вимагають участі кількох людей.

 

“Якщо зараз для того, щоб менеджерити логістичну комірку на 2 кг задіяно 2-3 людей, то завтра 300 таких комірок буде менеджерити одна нейронка.”

Тетяна Дмитрук, керуюча партнерка компанії Фіалан

Скорочення ланцюжка між виробником та кінцевим споживачем

Раніше товари проходили через кілька етапів: виробник → дистриб'ютор → роздрібний продавець → споживач.

Та зараз цей ланцюг скорочується, і все більше компаній працюють безпосередньо з кінцевим споживачем. Це допомагає компанії краще розуміти його потреби та пропонувати персоналізовані послуги. Тому підприємці, які мають власне виробництво або прямий доступ до споживача мають конкурентну перевагу.

 

Таким чином розвиток відбувається одразу у трьох напрямках:

 

  • Електронна комерція. Інтернет-магазини дозволяють виробникам продавати товари безпосередньо споживачам, минаючи роздрібні магазини.
  • Персоналізовані послуги. Компанії можуть збирати дані про споживачів і пропонувати їм персоналізовані послуги, такі як доставка в зручний час або індивідуальна упаковка.
  • Автоматизація складів і доставки. Роботизовані склади та сучасні транспортні засоби дозволяють скоротити витрати на логістику і зробити доставку більш швидкою та ефективною.

 

Можна впевнено сказати, що тенденція до скорочення ланцюга постачання буде лише посилюватись. Тому для того, аби мати перевагу на ринку, потрібно або власне виробництво, або безпосередній доступ до кінцевого споживача.

Підсумки

Протягом 20 років міжнародна логістика беззупинно змінювалась. На трансформації впливали економічні події, політичні конфлікти, періоди стабільності чергувались із періодами хаосу і занепаду, закривались морські порти та аеропорти, зачинялись залізничні сполучення. Ці фактори стимулювали логістичні компанії шукати нові рішення і прокладати нові маршрути.

На допомогу в оптимізації і пошуку нових рішень прийшли сучасні технології. Їх розвиток дозволяє впровадити та інтегрувати в клієнтський сервіс нові послуги та зробити процеси більш прозорими. До того ж, саме завдяки новітнім технологіям, логістичні компанії мають можливість покращувати сервіс, розраховувати ризики, перебудовувати маршрути.

Зміни у світі дають можливість для розвитку нової генерації клієнтів. Це молоді підприємці, що часто ведуть бізнес онлайн. Такі клієнти вимагають від перевізника швидкості, точності і безпеки.

Компанія Фіалан адаптується до цих вимог та пропонує послуги, що відповідають потребам кожного клієнта: експерти надають детальні консультації, супроводжують клієнта на кожному етапі, беруть на себе роботу з документами та допомагають вирішувати нестандартні ситуації. Для цього компанія постійно вдосконалює процеси, розширює спектр послуг та інвестує в технології. Адже майбутнє логістики — за технологіями, автоматизацією та інноваціями.

Підпишіться на розсилки,

щоб ми ділилися з Вами вигідними пропозиціями, останніми новинами та корисними порадами щодо ведення бізнесу з Китаєм